Etkinlik Bilgileri
Sosyalizmin yurdundan öyküler Sovyet İnsanı 1917 Ekim Devrimi’nin bu yılki yıldönümünde, NHKM olarak, pek bilinmeyen bir sinemaya yer açmak istedik: Sovyet sinemasına… Sovyet sineması bir açıdan herkesin aşina olduğu, çok
Etkinlik Bilgileri
Sosyalizmin yurdundan öyküler
Sovyet İnsanı
1917 Ekim Devrimi’nin bu yılki yıldönümünde, NHKM olarak, pek bilinmeyen bir sinemaya yer açmak istedik: Sovyet sinemasına…
Sovyet sineması bir açıdan herkesin aşina olduğu, çok sözü edilen bir sinema. Başka bir açıdan ise, çok sınırlı örnekle temsil edilen ve pek bilinmeyen bir sinema. Önemli bir miras ve üretim var oysa.
Bu program, filmleriyle görece daha çok tanınan kurucu kuşak Sovyet sinemacıların eserlerinin dışına çıkmayı hedefliyor. Yaptığımız seçki ise NHKM’nin özgün çevirileriyle Türkiye’de izleyicinin ilk kez buluşacağı filmler. Bu filmler aynı zamanda sinemaseverlerin, devrim sonrası için üç, beş filme, 2. Savaş sonrası Sovyet sineması için ise model olarak Tarkovskiy’e ve diğer anti-sovyet yönetmenlere mahkûm edilmesine bir itiraz niteliği de taşıyor. Sovyet sineması, sadece SSCB düşmanı sinemacılar, küfür estetleri yetiştirmemişti elbette!
Bu filmleri bir araya getirirken, dikkat çekmek istediğimiz bir üretim bütünlüğü var aslında:
Nazi işgalinin geri püskürtülmesiyle 1945’te zaferle çıkılan Anayurt Savunması’nın ardından yaralarını büyük ölçüde sarmış olan Sovyetler Sosyalist Cumhuriyetler Birliği, 1960’lara gelindiğinde Soğuk Savaş’ın damga vurduğu bir dünyada kendisine yeniden bir yol tarif etmenin eşiğindeydi artık: Faşizmin ezilişinin ardından nereye doğru ve nasıl yürünecek?
Bu sorgulamanın hem toplumsal – insani hem politik – kültürel – ideolojik hem de endüstriyel – teknolojik düzlemlere uzanan pek çok boyutu bulunuyor elbette. Seçkimize aldığımız filmlerle yapmak istediğimiz işte bu sorgulamanın çeşitli boyutlarını ortaya koymak. Filmlerin her biri, tasarlanıp çekildikleri dönemde Sovyet toplumunu çeşitli yönleriyle tartışmaya soyunmuş filmler aslında.
Bugünden geriye doğru baktığımızda, filmlerin açmaya çalıştığı tartışmaların güçlenmediğini ve bahsettiğimiz sorgulamanın cılız kalmış olduğunu görebiliyoruz. Tam da bu nedenle seçtiğimiz filmler aslında SSCB’nin son otuz yılına dönük çok ilginç tanıklıklar anlamına da geliyor. İzleyicilerimize, filmler boyunca tanıklık edecekleri yaşam standartlarına ve toplumsal kültüre özellikle dikkat etmelerini öneriyoruz.
NHKM’de Sovyet sinemasından özel seçkiler paylaşmaya, önümüzdeki aylarda da devam edeceğiz.
—————————————————————————————-
Aleksey Borisoviç, kızını ziyaret etmeye karar vererek bir telgraf yollar ve Moskova’ya gelir. Ancak rehber olan kızı, turist gezdirmek üzere Orta Asya’da gezide olduğu için, kızını bekleme karar veriyor ve evde damatla birlikte kalmaya başlar. Damadı ise işinden ücretsiz izin almış, tezini bitirmek için eve kapanmıştır.
Bu durum, her ikisi açısından da beklenmedik durumlara yol açmaya başlar: Bambaşka koşullarda yetişip yaşamış iki ayrı kuşaktan Sovyet insanı bir yandan bir mekânı paylaşırken bir yandan da, ayırdında olmadıkları bir tarih ve güncelliğin ayırdına varırlar ve zamanı da paylaşmaya başlarlar.
Özellikle İkinci Savaş / Anayurt Savunması sonrası Sovyet sinemasında güçlü bir şekilde hissedilen mizahi unsurla yine karşılaştığımız bu filme Hutsiyev’in lirizmi ve bir hüzün de eşlik ediyor.
Yönetmen: Marlen Hutsiyev, SSCB, 1984
Oyuncular: Rostislav Plyatt, Andrey Myagkov
Orijinal Adı: Poslesloviye
Biletler NHKM Gişe’de.
Zaman
27 Kasım 2019 Çarşamba 20:00
SALON
Yılmaz Güney Salonu